دریای سیستان به جای دریای عمان؟! نظر شما چيست؟ چاپ ايميل
۰۹ بهمن ۱۳۸۵

نقشه ایران
طی چند روز گذشته برخی وبلاگ‌نویسان ایرانی در اقدامی رو به جلو تقاضای تغییر نام دریای عمان را به دریای ایرانیان مطرح کرده‌اند.

به گفته آنان، این اقدام در اعتراض به تلاش‌های برخی کشورهای عربی برای تغییر نام «خلیج فارس» صورت می‌گیرد.

به نظر می‌رسد این کشورها در اقداماتی مشابه با نامگذاری یك دانشگاه در قطر به نام خلیج عربی، حذف نام خلیج فارس از درس‌های دانشگاهی و نقشه‌ها، درج نام خلیج عربی بر روی کالاهای تجاری و اقدامات دیگر از این دست، به مرور قصد تغییر نام خلیج فارس با نام مجعول خلیج‌عربی را دارند.

از این رو کاربران اینترنت پیشنهاد کرده‌اند دراقدامی رو به جلو دریای عمان با تغییر نام، «دریای سیستان» نامگذاری شود.

گفته می‌شود هم اکنون تعدادی از وبلاگ‌نویسان ایرانی به‌دنبال جمع‌آوری پیام‌های کوتاه و نظرات اینترنتی می‌باشند تا بتوانند این اقدام را فراگیر نمایند.

نظر شما در مورد این حرکت چیست؟ برای مقابله با تلاش‌ها در زمینه تحریف نام خلیج فارس این اقدام را صحیح می‌دانید و موافق آن هستید؟ نظرتان را کوتاه و به خط فارسی ارسال کنید.

نشانه گذاری:
Balatarin
Delicious
Digg
Furl it!
Reddit
YahooMyWeb


رضا
نوشته شده توسط رضا در 2007-12-04 15:34:18
به نظر من هر اسمی گذاشته شود خوب است (اگر دریا را به ایران نسبت دهد) ولی باید از اسمی استفاده شود که بتوان با اسناد و مدارک تاریخی و حغرافیایی محکم از آن دفاع کرد و در هیچ محکمه ای نتوان آن را محکوم کرد. دفاع از نام خلیج همیشگی فارس هم باید همینطور مستدل باشد.

مازیار
نوشته شده توسط مازیار در 2007-12-03 01:42:44
وقتی ما و مخصوصا دولت جمهوری اسلامی هیچ تعصبی به تاریخ و تاریخ مردان و مرز وبوم خود نداریم وقتی که بر روی اسکناسهای ما فقط عکس امام خمینی است با اینهمه شخصیت ملی که داریم راه را برای این گستاخی ها خودمان باز میکنیم.

شهابی
نوشته شده توسط شهابی در 2007-11-26 14:19:18
با طرح این پیشنهاد , امریکا هم با جبهه موافق و هم با جبهه مخالف موافق است زیرا این جدالی مقدس برای جبهه استکبار است . با تشکر

گمشادزهي
نوشته شده توسط گمشادزهي در 2007-11-21 10:17:59
عجب حرفي مي‌زنيد!! در صورتي كه اين عمل از اساس اشتباه نباشه؛ باز هم هيچ ارتباطي بين سيتان و عمان نمي‌بينم. اگر دقت كنيد اين دريا در بلوچستان هست نه سيستان!

امير_م
نوشته شده توسط امير_م در 2007-10-21 21:48:59
بهتر است به جاي اين كار بيهوده فرهنگ ايران وايراني را به هر طريقي به همه ي جهان معرفي كنيم، وقت صرف كردن براي اين كار ارزش بيشتري دارد.

احمد
نوشته شده توسط احمد در 2007-10-18 02:10:00
در مورد نظر خواهی شما درباره نام دریای عمان 
(دریای سیستان) باید بگویم که نام این دریا در گذشته دریای پارس(فارس) بوده است.وخوب 
است حداقلما ایرانیان از این نام استفاده بکنیم.

سایه
نوشته شده توسط سایه در 2007-10-06 08:43:19
خوبه خیلی برای اینکه حال عربها گرفته بشه عالیه

میلاد
نوشته شده توسط میلاد در 2007-10-02 12:59:02
اگر توجه داشته باشید مرز سرزمین ایران با این دریا خیلی بیشتر کشور عمان است پس خیلی منطقی و درست که نای ایرانی بر این دریا نهاده شود

حمید
نوشته شده توسط حمید در 2007-09-15 12:29:46
لطفا به کتاب جغرافیایک نگاهی بیندازید چون سیستان 1000کیلومتر از دریا فاصله دارد این پیشنهاد خنده دارشما ماننداین است که نام دریای خزررابگذاریم دریای اردبیل ........

نصراله
نوشته شده توسط نصراله در 2007-08-25 11:11:56
اگر دشمنان ما کار ناشایسته ای انجام دادند دلیل نمی شود که ما هم همان کار را انجام بدهیم . تازه دفاعیات خودمان را در ارتباط با خلیج فارس زیر سوال می بریم و به دشمن مجوز میدهیم که نام خلیج فارس را عوض کند. 
از کشور طرفی ما با کشور عمان روابط خوبی دارد و این خواست دشمن است که در روابط ما با دشمنان خدشه ایجاد نماید.

نوشته شده توسط در 2007-08-15 08:54:58
نظر خوبی نیست. در حقیقت با این کار به عمل غیر قانونی کشورهای عربی صحه گذاشته ایم . الان می توانیم استدلال کنیم که خلیج فارس نام تاریخی این منطقه است اما وقتی خودمان نام تاریخی و پذیرفته شده ی مکانی را عوض کنیم پس لابد آن ها هم حق دارند که چنین کاری بکنند. نام دریای سیستان یا چیزی مشابه آن تنها یک نام محلی بوده و در منابع رسمی پذیرفته نیست. در ضمن با این انزوای سیاسی مملکت ابراز چنین پیشنهاداتی از نظر وجهه ی بین المللی بسیار مسخره به نظر می رسد. از این تغییر نام کدام کشور یا نهاد بین المللی پشتیبانی خواهد کرد؟

Babak
نوشته شده توسط Babak در 2007-08-13 18:40:30
دریای مکران (بلوچستان) نام تاریخی این دریاست . 
در ضمن بحرین و تمام شیخک های تازی نشین شده کناره خلیج فارس و عراق (که پایتخت باشکوه ولی غارت و ویران شده ایران به دست تازیان دزد وحشی بی فرهنگ هنوز در حومه بغداد {که خود واژهای ایرانی به معنی خداداد است} فریاد کمک سرمیدهد.) همه پاره تن ایران عزیز هستند که مردم آن وحشیانه توسط تازیان قتل عام و غارت شده اند.

نوشته شده توسط در 2007-05-28 13:33:49
همان مکران بهتر است. همانطور که در قبل بوده.  
بد نیست دریاچه ی آرال هم بکنیم همان وخش!

نوشته شده توسط در 2007-05-26 02:10:34
اگه دریای سیستان وبلوچستان بشه بهتره

starfish
نوشته شده توسط starfish در 2007-05-18 00:57:11
کار جالبی است اگر شدنی باشه. حداقل اینجوری کشورمان را حفظ کرده ایم این باید یادآور ما بشود که جنگ بر سر اسم ها هیچ اتفاق جالبی نمی افتد این جنگ در دلهایمان باشد با تلاش و کوششهای ایرانی خود 

رسول
نوشته شده توسط رسول در 2007-05-16 22:53:43
همان مكران بهتره

هادی کریمی
نوشته شده توسط هادی کریمی در 2007-05-15 17:23:47
به نظر من اگر قرار باشد تغییری ایجاد شود ، نام دریای مکران از نظر تاریخی و جغرافیایی مناسب تر است

Rezamosh
نوشته شده توسط Rezamosh در 2007-05-10 10:14:30
100% عالیست

shahrzad
نوشته شده توسط shahrzad در 2007-05-10 10:14:37
درس عبرتی میشود برای تازیان ملخ خور تا بفهمند نتیجه د ست درازی بی شرمانه بهتر از این نمیشود.

نوشته شده توسط در 2007-05-10 10:14:42
به نظر من همون قدر كه عوض كردن نام خليج فارس خقوق بين الملل رو زير سوال ميبره اين نغير نام هم كار شايسته اي نيست ، اما در روابط بين الملل يك اصل وجود داره به نام اصل عمل متقابل ، با اينكه اين كار پسنديده نيست اما ما هم ميتونيم به عنوان عمل متقابل اين كار رو انجام بديم ، اين يك رويه معمول در روابط بين الملله

Ali Sanaei
نوشته شده توسط Ali Sanaei در 2007-04-23 15:46:20
I think Persians (Iranians) shall not start calling Oman Sea Iranian Sea or anything in place of its original name. Wherever, whatever, however, altering the history and its facts with false expressions isn’t an acceptable humane act and will not last. 
 
Thank you 
http://blog.sanaei.com

مهدی
نوشته شده توسط مهدی در 2007-04-20 00:53:08
بهتر است نام مکران استفاده شود.

نوشته شده توسط در 2007-04-14 22:13:56
نام قبلی دریای عمان در قدیم دریای مکران بوده است بهتر است به مراجع قدیمی نگاهی بیاندازید تا نام آن را دریای (سیستان) با 1000کیلومتر فاصله نگذارید مشخص است شما هیچگونه اطلاعات جغرافیایی ندارید.

علی
نوشته شده توسط علی در 2007-04-10 18:48:48
عالیست این کار را انجام دهید ما هم حمایت میکنیم.

مجتبی
نوشته شده توسط مجتبی در 2007-04-05 14:52:48
کار فوق العاده خوبی است تا اعراب را به خود بیاورد 

مينا
نوشته شده توسط مينا در 2007-04-03 17:54:46
البته درياي سيستان بهتره!

سفیر
نوشته شده توسط سفیر در 2007-03-29 20:04:39
شما قرنها از دنیا عقبید برید خودتون رو بسازید تعصب بی خود فقط شما رو مایه خنده دیگران می کنه در هیچ جای دنیا دیگه تعصب هیچ جایی نداره

نوشته شده توسط در 2007-03-28 18:10:35
بسیار عالیست 

mas
نوشته شده توسط mas در 2007-03-24 19:16:48
به نظرم درياي بلوچستان بهتر است 
chon ham dar Iran act va ham dar Pakestan 
va Cictan ta darya beciyar faceleh darad

mehdi
نوشته شده توسط mehdi در 2007-03-22 00:43:19
بايد به حرفي كه darakhshan گفته بيشتر تحقيق كنيد. منطقي تر است. 
با تشكر

احد
نوشته شده توسط احد در 2007-03-15 18:43:47
جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه ؛ 
چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند

من هم منم
نوشته شده توسط من هم منم در 2007-03-13 18:43:20
بهتر است بجاي همه اسمهاي اعلامي ، نام زيباي « درياي پارس » انتخاب شود که بين سيستاني وبلوچستاني دعوا نشود . اين اقدام نه تنها بد نيست بلکه درگذشته هم اسم درياي عمان اين نبوده درقرنهاي اخير بوده که چنين نامي انتخاب شده پس تحريفي هم صورت نگرفته واساسا براي هر تکي ، پاتکي است.

صاد
نوشته شده توسط صاد در 2007-03-12 15:30:08
اینهائی که این نظر رو دادن معلومه نه دانش جغرافیا دارن ونه با ایران آشناهستند چون اصلا ربطی به سیستان نداره  
معلومه خیلی ببخشین بچه ان که با لج بازی میخوان تغییر اسم بدن آخه گذشته رو هم میشه از ذهن جهان پاک کرد.

میثم
نوشته شده توسط میثم در 2007-03-10 22:19:37
خیلی بچگانه و ... است

کریم
نوشته شده توسط کریم در 2007-03-06 17:43:00
میتوانم بگویم که با این کار بیهوده و غیر منصفانه حتی نام خلیج عربی را نیز تصدیق می کنیم وکارعربها را توجیه می کنیم.

sina
نوشته شده توسط sina در 2007-03-06 17:48:54
کار تازی های تازه به دوران رسیده را دنبال نکنید. 
وجدان ایرانی و فرهنگ ایرانی میگه این کار همون کار تازیهاست. 
آیا ما مانند اونها هستیم؟

jalili
نوشته شده توسط jalili در 2007-03-02 19:57:12
besyar movafegam.

نوشته شده توسط در 2007-02-28 17:20:21
من به شدت موافقم و اصولن از اول هم نام آن دریای سیستان بوده است

مهدی احمدی
نوشته شده توسط مهدی احمدی در 2007-02-28 14:40:13
پیشنهاد خوبی است من هم با نظر شما موافقم

مجيد اصغر ي
نوشته شده توسط مجيد اصغر ي در 2007-02-28 09:31:01
من به شدت موافقم

نوشته شده توسط در 2007-02-28 01:34:34
در جایی از زبان کیومرث درم بخش خواندم که نام صحیح عمان، اومان به معنای آب ماندگار است که واژه ای فارسی است. بیش از این چیز دیگری در این رابطه نخواندم ولی فکر می کنم به جای کینه جویی و اقدام به عکس العمل های خصمانه که دور از منزلت انسانی و فرهنگ پرشکوه ایرانی ما است بهتر باشد به دنبال کشف حقیقت باشیم و زبان را به گفتار نادرست و بی پایه و اساس آلوده نکنیم. حق و حقیقت همیشه پیروز است و هیچ یک از ما نیز چیزی جز آن را نمی خواهیم. پاینده ایران

dehwari
نوشته شده توسط dehwari در 2007-02-27 20:21:01
خيلي وقيحانه است كه درياي عمان را درياي سيستان بناميم درياي بلوچستان بهتر است چون دريا متعلق به بلوچستان است

bahman
نوشته شده توسط bahman در 2007-02-27 20:21:03
نباید کار بد رو با کار بد دیگه جواب داد. و با آن مخالفت می کنم.

امین
نوشته شده توسط امین در 2007-02-26 09:54:47
مخالفم

امیر غنیمتی
نوشته شده توسط امیر غنیمتی در 2007-02-26 09:55:58
من به شدت موافقم

حسین منافی
نوشته شده توسط حسین منافی در 2007-02-26 09:56:09
من با این طرح کاملا موافقم انها میتوانند ما چرا نتوانیم

ج.ع
نوشته شده توسط ج.ع در 2007-02-26 09:59:19
سلام 
با اين پيشنهادتون اقدام اعراب در تغيير نام خليج فارس رو موجه مي كنيد !! 
من نمي فهمم چرا ما به جاي همواركردن راهها براي جلب اعتماد همسايگان مان و بقيه دنيا مدام در حال اعلام جنگ بر عليه بقيه هستيم . 
بي خود نيست كه همه مردم دنيا از ما مي ترسند !!! 
ــــــــــــــــــــــــ 
این پیشنهاد ما نیست.  
پرشین ژئو

مرضیه اینانلو یکتا
نوشته شده توسط مرضیه اینانلو یکتا در 2007-02-23 13:38:30
به اعتقاد بنده با نامگذاری این دریا به سیستان ، کشور پاکستان هم نافع خواهد گشت.پس مناسبتر استفاده از نام دریای ایران است که البته جای خالی آن بر روی دریاهای کشورمان احساس می گردد.با این اقدام در خصوص دو دریای جنوبیمان ادعای بر حق خواهیم داشت.

نوشته شده توسط در 2007-02-21 22:13:25
عالیه اما همینجورکه نام خلیج فارس با دلیل و مدرک اثبات میشود برای اثبات این قضیه دلیل و منطق لازم است نه فقط احساسات موفق باشید.

Raypuor
نوشته شده توسط Raypuor در 2007-02-20 11:32:53
به نظر من کسی که این پیشنهاد را کرده اصولا با تاریخ و جغرافیای ایران و بویژه سیستان و بلوچستان نا آشناست. اول آنکه سیستان در فاصله دوری از دریای عمان قرار دارد. حاشیه شمالی دریای عمان مکران (موکران) نامیده می شود. اگر طرح چنین پیشنهادی اصولا درست باشد (که نیست) بایستی آن را دریای مکران یا بلوچستان نامید. ضمن آن که اگر کسی با تاریخ ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس آشنا باشد، عمان و بسیاری از سرزمینهای حاشیه خلیج فارس تا چندی پیش تحت نفوذ مستقیم دولت ایران بوده است. از این رو چون عمان نیز قسمتی از ایران به شمار می آمده نام آن بر این دریا نهاده شده است. حال که این کشور مستقل شده درست به نظر نمی رسد که تاریخ را که اتفاقا به خود ما مربوط است تحریف نمائیم. البته اگر به این چیزها اعتقادی داشته باشیم. پیشنهادهای احساسی که هیچ زمینه عقلایی، تاریخی و... نداند، در درجه اول برای بیان کننده آن خطرناک خواهد بود.

مهرداد
نوشته شده توسط مهرداد در 2007-02-17 17:47:08
به نظر بنده کار بدی نیست بالاخره یک جور اولتیماتوم به حساب میاد ولی سیستان خوب نیست چون سیستان دو تا داریم که یکیش تو ایرانه به نظرم دریای ایران قشنگتره چون اسمش عمان بود که خدا رحمتش کنه الان میشه ایران این دست و دل بازی ما ایرانی ها رو شنون میده عم"ان" ایر"ان" با "الف و نون" مشترکند. 
حالا من یک نظر بهتر دارم بیاید یک کار تاریخی بکنید مثل همین قضیه هلوکاست یک داستان جالب از خلیج فارس بسازید که به نامش ربط داشته باشه توش کشورهای عربی رو بد جلوه بدید بعد برای این ماجرا تبلیغ کنید نا همه دنیا اسم خلیج فارس بمونه تو ذهنشون تازه اینجا شما کلی هم ایرانو عزیز کردید انتقام سنگینی رو هم از این کشورای بی معرفت عرب گرفتید 
حال کردید چه تئوری سیاسی زیبایی دادم!

رشيد ميرمحمدي
نوشته شده توسط رشيد ميرمحمدي در 2007-02-17 17:48:45
درياي عمان وخليج فارس دومقوله جدا از هم هستند ما براي حفاظت از مملكت خود فقط بايد اجازه به هركس ندهيم وقتي امارات در مقابل ما ادعاي ان چناني ميكند عمان هم حرفي براي گفتن خواهد داشت براي ثبات وحيات ايران وايراني بايد ازقدرت جوانان ان مرز وبوم بهره گرفت اين همه جوان بيكار اگر جذب ارتش شوند ومردم از جمله نظاميان را سير نگه داشت و ارتشي مقتدرتر از اين تشكيل داد وهر روز اقتدار ايران را به نمايش گذاشت هيچ قدر ت بزرگي هم نمي تواند با نام و نشان ما بازي كند تا برسد به جوجه هاي حوزه خليج فارس

مهمان
نوشته شده توسط مهمان در 2007-02-13 19:19:59
بنظر من که بسیار عالیه چرا ما همیشه در حالت دفاع باشیم بهتر است حمله ازجانب ما باشد آنها در مقام دفاع برآیند

nasim
نوشته شده توسط nasim در 2007-02-13 19:19:43
کار احساسی جواب نمی ده بهتر نیست عاقلانه تر فکر کرد؟؟؟

mahmood
نوشته شده توسط mahmood در 2007-02-13 19:37:19
عالیه، بهتر از این نمیشه

hiva
نوشته شده توسط hiva در 2007-02-06 16:44:05
به نظرم درياي بلوچستان بهتر است 

عباس
نوشته شده توسط عباس در 2007-02-05 23:34:42
تحريف تاريخ كاري عبث است

بهزاد
نوشته شده توسط بهزاد در 2007-02-05 16:19:24
کار بسیار جالبی است. فقط چرا دیر اقدام کردیم. 
 
بالاخره اسمش دریای ایرانیان هست یا سیستان. 
 
به نظر من دریای ایرانیان باشد بهتر است. 
 
پاینده ایران

کامبیز
نوشته شده توسط کامبیز در 2007-02-04 17:37:34
با اصل موضوع موافقم اما اگر بخواهیم موضوع درستتر مطرح شود.ودقیق تر باید دانست که حق آنست که این دریا را با عنوانی منسوب به بلوچستان خواند نه سیستان زیرا اولا سیستان بخش شمالی و تقریبا یکچهارم از استان سیستان وبلوچستان است واز طرفی حال که در انتخاب استاندار ومدیران عالی اداری در این استان این ملاحظات در نظر گرفته نشده وموجبات نارضایت وناامنی های بسیار گردیده اینگونه نامگذاریها کور کردن چشم به قصد اصلاح ابروست وبه نظر نگارنده نوعی کم لطفی اگر نگوییم غرض ورزی در آن دیده می شود .پیشنهاد صاحب این قلم اسامی ازین دست است دریای بلوجستان دریای تیس دریای گدروزیا است که هم مستن تاریخ است وهم انصاف

نوشته شده توسط در 2007-02-04 17:38:07
توپه .... عالیه ...توپه 

راتزل
نوشته شده توسط راتزل در 2007-02-01 15:52:57
من هم با نظر نجيمه موافقم ولي روي اين عربهاي تازه به دوران رسيده را هم بايد كم كرد .

pnassiri
نوشته شده توسط pnassiri در 2007-01-30 21:54:42
اهمیت دادن به این مورد برای هر ایرانی وطن پرستی لازم است که هر جوری می توانیم این عربها را سر جایشان نشاند چه در داخل و چه در خارج .

مهران
نوشته شده توسط مهران در 2007-01-30 21:54:27
تا آنجا که يادم است در کتابهای درسی دبستان هم اسم اين دريا دريای عمان بود و اگر تحريف تاريخ بد است برای ما هم بد است. بگذاريد دريای عمان همان دريای عمان و خليج فارس هم خليج هميشگی فارس بماند!

نجيمه
نوشته شده توسط نجيمه در 2007-01-29 18:17:53
به نظر من اگر قرار باشد اقدام قاطعي براي جلوگيري از فعاليت هاي خصمانه اعراب و غربي ها انجام بدهيم بهتر است با شدت و پشتكار بيشتري در دفاع از اسم خليج فارس بكوشيم نه اينكه اسم درياي عمان را عوض كنيم.

نظرات کاربران
کاربر:مهمان
نام:
BBCode:Web AddressEmail AddressBold TextItalic TextUnderlined TextQuoteCodeOpen ListList ItemClose List
یادداشت:

آخرین تصاویر

عکس؛ زوج دوچرخه‌سوار جهانگرد ایرانی به یونان رسیدندعکس؛ زوج دوچرخه‌سوار جهانگرد ایرانی به یونان رسیدند
زوج دوچرخه سوار ایرانی که سفر دور دنیای خود را با پیام صلح و پاسداش...
عکس؛‌ مراسم سنتی گلاب‌گیری در کاشانعکس؛‌ مراسم سنتی گلاب‌گیری در کاشان
مراسم گلاب‌گیری در کارگاه‌های سنتی کاشان قدمتی طولانی دارد. هر س...
عکس؛ آغاز کوچ بهاره عشایر بختیاری و قشقاییعکس؛ آغاز کوچ بهاره عشایر بختیاری و قشقایی
با گرم شدن هوا هزاران خانوار عشایری استان‌های مختلف کشور طی روزها...
عکس؛ صلح سبز کشتی نوح می سازدعکس؛ صلح سبز کشتی نوح می سازد
فعالان گروه صلح سبز برای جلب توجه جهانيان به گرم شدن زمين و هشدار ن...
عکس؛‌ آئین گرامیداشت روز «فردوسی» در خیابان‌های تهرانعکس؛‌ آئین گرامیداشت روز «فردوسی» در خیابان‌های تهران
به مناسبت روز فردوسی شاعر حماسه سرای ایرانی، در برخی میادین و پارک...
صفحه عکس و ويديو>>

 

 

 

ورود و خروج

نام كاربري

کلمه عبور

مرا به ياد داشته باش
فراموش کردن کلمه عبور
ثبت نام نكرده ايد؟ عضویت

لينك Rss سايت